جمعه
1403/01/10
مرکز فروش 03154750439

بیشتر بدانیم: گبه، فرشی است از جنس قالی که معمولا در ...




 

 

گبه یا قالیچه خرسک، فرشی است از جنس قالی که معمولا در اندازه های کوچک توسط عشایر لر و قشقایی بافته می شود . گبه دستباف توسط زنان عشایر ، در رنگهای ساده و نقشهای دلخواه بافته می شود  و همچنان طرفداران مخصوص خود را داراست . در ادامه می خواهیم به مطلب معرفی فرش ماشینی گبه بپردازیم که می توانید آن را بخوانید و در انتخاب درستی را برای دکوراسیون خانه خود داشته باشید .

معرفی فرش ماشینی گبه

معنای لغت گبه دقیقا مشخص نیست ولی امروزه در خصوص فرش هایی به کار می رود که دارای خابی بلند و درشت باف و ضخیم می باشند . در طرحهای اولیه دستباف گبه معمولا ساده و بدون نقشه بافته می شد و در اصطلاح عوام فرش گبه ، دستباف نقشه ندارد و طرحهایش بر اساس آرزوها و تخیلات ذهنی بافنده و بیشتر به شکل نقش حیوانات ( به خصوص شیر ) ، انسان ، درخت ، پرندگان و یا اشکال هندسی می باشد .

 درباره فرش گبه ماشینی

فرش گبه ماشینی به الهام از گبه های دستباف تولید می شود با این تفاوت که با وجود سنگین تر بودن و ضخیم بودن ، قیمت آنها بسیار کمتر از قالی دستباف می باشد . امروزه با استفاده از بهترین تکنولوژی و بهره گیری از نرم افزار های کامپیوتری و ماشین الات بافندگی پیشرفته می توانند انواع قالی ماشینی را در کیفیت های بالا تولید کنند .

 الیاف فرش گبه

در تولید فرش گبه ماشینی معمولا از نخ پلی استر یا BCF  مرغوب که ارزان تر از نخ اکریلیک می باشد ، استفاده می شود . در کل ما برای بافت قالی ماشینی سه نوع نخ داریم که می توان گفت دارای کیفیت های متفاوتی هستند . یکی از انها آکریلیک است که در بالاترین کیفیت قرار دارد . نوع دوم آن پلی استر است که دارای کیفیت بالایی است و در فرش های فانتزی و گبه نیز به کار می رود . نوع سوم که ارزان تر و کیفیت آن پایین تر از همه است ، الیاف بی سی اف است که در فرش گبه نیز به کار میرود.


طرح و کیفیت فرش ماشینی گبه

فرش ماشینی گبه در حقیقت محصولی مابین گلیم و محصولات فرش ماشینی است و از آنجاییکه طرحهای آن شباهت زیادی به گلیم دارد ، برخی آن را  گلیم می نامند ولی طول نخ خاب بیشتر و ضخیم تر از گلیم  می باشد . بدون شک می توان گفت تولیدکنندگان ایرانی همه انواع قالیهای دستباف از همه مناطق ایران را به صورت ماشینی و با استفاده از مواد اولیه مختلف تهیه کرده اند .

 

سایر مطالب

مطلب قبلی   ـــــــــــــ   مطلب بعدی

ثبت دیدگاه شما راجع به این مطلب