جمعه
1403/01/31
مرکز فروش 03154750439

چه عواملی در کیفیت فرش ماشینی تاثیرگذارند ؟

 

 

فرش ماشینی با کیفیت چه ویژگی هایی داره ؟

 

کیفیت فرش های ماشینی به عواملی مثل جنس الیاف مصرفی ، کیفیت نخ جوت ، آهار فرش ، تراکم و شانه ، دستگاه تولید کننده فرش ماشینی و ابعاد فرش بستگی دارد .

  • الیاف مصرفی در فرش ماشینی :

 

اولین عامل که تاثیر به سزایی روی کیفیت فرش دارد نوع الیاف فرش است . در محصولات فرش ماشینی از الیاف انسان ساخته یا همان ابریشم مصنوعی استفاده می شود که البته انواع مختلفی دارد.اکرلیک هیت ست ، پلی استر ، پلی پروپیلین ، نایلون و سیسال از الیاف مورد استفاده در فرش محسوب می شوند.اما کیفیت این الیاف با هم یکسان نبوده و این تفاوت سبب اختلاف قیمت آن ها با یکدیگر می شود. درمیان الیاف نام برده شده نخ اکرلیک هیت ست از کیفیت بالاتر و قاعدتاً از قیمت بالاتری نسبت به سایر الیاف مصنوعی برخوردار است.اصطلاح هیت ست مربوط به نخ های به کار رفته در فرش های ماشینی است ، هیت ست فرایندی است که طی آن نخ ریسیده شده با بخار و دما تثبیت می شود این فرایند کیفیت نخ را ثبیت میکند و در نتیجه موجب بهبود کیفیت فرش می شود. از مزایای الیاف اکرلیک می توان به موارد زیر اشاره کرد :

     سر نخ ها در فرش بافته شده به صورت دانه دانه مشخص است.
     استهکام آن زیاد است در نیجه در برابر پا خوردگی ، تحمل اجسام سنگین و اسیب های دیگر مقاوم است.
     با عدم جذب گرد و خاک و آلودگی به سلامت مصرف کنندگان کمک میکند.
     رنگ پذیری بالا و در نتیجه عدم ضعیف شدن رنگ در اثر شست و شو.
     ضد حساست و ضد الکترسیته ساکن.
     مقاومت نسبت به بید ، روغن و چربی ، مواد شیمیای و نور خوشید.


  • کیفیت نخ جوت :

 

چتایی ، جوت و یا کنف هندی گیاهی است که یکی از ارزشمند تریبن و پر کاربرد ترین نخ های دنیا از آن حاصل میشود جوت این لیف ارزشمند و طبیعی با توان باز یافت صد درصدی در طبیعت ، سازگاری مناسبی با محیط زیست دارد همچنین از دیگر ویژگی های این لیف میتوان به عایق حرارتی و ضد الکترسیته ساکن بودن آن اشاره کرد همچنین گزینه مناسبی برای حمل مواد غذایی به شمار می اید. یکی از مهم ترین کار برد های نخ جوت استفاده در فرش ماشینی به عنوان پود است ، کیفیت نخ جوت از نظر یک نواختی ، مقاومت و ظرافت رابطه مستقیم با کیفیت و قیمت  فرش دارد. نخ جوت مصرفی در فرش باتوجه به مدل ماشین بافندگی آن متفاوت است.

  • کیفیت آهار فرش :

 

به ترکیبات نشاسته با انواع چسب های گیاهی و یا ترکیبات نشاسته با انواع رزین صنعتی که در جهت استحکام بخشی ، در صنایع گوناگون ، از جمله نساجی و فرش ماشینی مصرف می شود ؛ آهار می گویند. هدف از استفاده از چسب آهار افزایش استحکام در برابر پارگی ، کاهش نیروی فرسایشی و خواباندن پرز های سطحی نخ های تار می باشد. بهترین آهار برای فرش استفاده از انواع رزین خالص و بدون مواد افزودنی است. استفاده از چسب های شیمایی نا مناسب و گاهی افزودنی های غیر مجاز به چسب آهار نه تنها از کیفیت فرش می کاهد بلکه رفته رفته با متصاعد کردن گاز های مضر سلامتی مصرف کننده را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

سایر مطالب

مطلب قبلی   ـــــــــــــ   مطلب بعدی


 

 

ثبت دیدگاه شما راجع به این مطلب