سه شنبه
1403/01/28
مرکز فروش 03154750439

چگونه پرزهای فرش را کمتر و یا از بین ببریم ؟


 

چه روش هایی برای از بین بردن و یا کمتر کردن پرز های فرش نو وجود داره ؟؟؟

 

همه ما تا کنون بعد از خرید فرش نو و پهن کردن آن تا مدت ها با مشکل پرز فرش مواجه شده ایم! پرز های برخی از فرش ها به قدری زیاد است که به محض نشستن بر روی آن همه لباس ها پرز فرش را به خود می گیرند و این امر برای افراد خوشایند نمی باشد.حتما بعد از مشاهده این پرزها در سطح فرش خود به این موضوع فکر کرده اید که فرشی که خریداری کرده اید بی کیفیت و یا مشکلی دارد که پرزدهی دارد , ولی اصلا اینجوری نیست و پرزدهی  فرش نو خریداری شده  از یک هفته تا یک ماه امری طبیعی است .

در این مقاله قصد داردیم به چند روش آسان برای راحتی از شر پرز فرش ها اشاره کند تا در مدت زمان کوتاهی آن ها را از بین برد.

 

عامل به وجود آمدن پرز فرش چیست؟

به طور کلی زمانی که از قالیباف های با تجربه این سوال را می پرسید که عامل به وجود آمدن پرز فرش چیست؟ همه آن ها پاسخ های یکسانی خواهند داد از جمله:

هنگام تولید فرش:چه  فرش های دستبافت و چه  فرش های ماشینی پرز می دهند اما میزان پرزدهی فرش های ماشینی بیشتر از دستبافت می باشد که دلیل این امر به می تواند شرایط و عوامل موثر در تولید فرش باشد.اگر دستگاه های ریسندگی به درستی بررسی و تنظیم نشوند امکان تاب صحیح نخ ها صورت نمی گیرد که هنگام استفاده از فرش سبب پرزدهی آن می شود.همچنین در فرش های ماشینی به دلیل خواب بهتر در فرش ها از عمل آهار زنی استفاده می کنند که برخی از الیاف ها (رشته های نخ) به دلیل بلند تر بودن نسبت به سایر الیاف ها در آهار زنی مهار نمی شوند و باعث پرز فرش می شوند.

فرسایش فرش:یکی دیگر از دلایل پرز دهی فرش فرسایش فرش می باشد که به علت پا خوردن فرش در مدت زمان زیاد به وجود می آید و باعث ایجاد آن می شود.

تعداد شانه فرش و تراکم آن:عامل مهم دیگر در میزان پرزهای فرش میزان و تعداد تراکم و شانه فرش می باشد. بنابر این فرمولی برای این قسمت ذکر می کنیم که خوب است آن را به خاطر بسپارید:

“هر چقدر میزان تراکم و شانه فرش بیشتر باشد پرز دهی فرش کمتر می باشد”

کیفیت الیاف فرش:از دیگر عوامل موثر و مهم در پرز دهی فرش می توان به کیفیت الیاف به کار رفته در فرش اشاره نمود. اگر جنس الیاف استفاده شده در تولید فرش از مواد بی کیفیت باشد پرزدهی فرش به طور غیر معمولی شدید می باشد که هنگام تمیز کردن فرش در منزل نیز با مشکل مواجه خواهید شد . گونه ای از الیاف در صنعت فرش ماشینی مورد استفاده قرار می گیرد که به آن الیاف اکریلیک می گویند؛ با توجه به اینکه این گونه از الیاف سبب بالا رفت عمر فرش می گردد اما نسبت به سایر الیاف های دیگر پرز بیشتری دارد!

چگونه پرز فرش را از بین ببریم؟

جارو کشیدن : شما می توانید حداقل هفته ای دو بار فرش های خود را جارو بزنید! جارو زدن به فرش حتما باید در جهت خواب فرش باشد زیرا اگر خلاف جهت خواب فرش عمل جارو زدن را انجام دهید پرز فرش مجدد در فرش باقی خواهند ماند. همچنین شما می توانید هم از جاروی برقی و هم از جارو های دستی نظیر جاروی چوبی، جارو های نپتون و … استفاده کنید اما به خاطر داشته باشید که حین استفاده از جارو های دستی آن را کمی خیس کنید که حالت نم داشته باشند تا حین استفاده نتیجه مطلوب تری بگیرید.

"نکته در مورد استفاده از جارو این است که زمان استفاده از جارو درب و پنجره را باز بگذارید تا پرز ها و گرد و غبار از محیط مورد نظر خارج شوند."

استفاده از پارچه نمدار :از راه های دیگر برای پرزگیری فرش می توان به پارچه نمدار اشاره کرد. شما می توانید یک پارچه تمیز را نمدار کنید و آن را بر روی فرش نو بکشید تا پرز های فرش گرفته شود. دقت نمایید که پارچه نمدار را همچون جارو در جهت خواب فرش بکشید.

استفاده از شانه های مخصوص فرش : یکی از نتیجه بخش ترین موارد برای از بین بردن پرزها استفاده از شانه های مخصوص فرش می باشد که امروزه در بازار موجود می باشد. می توانید هفته ای سه بار شانه مخصوص فرش را در جهت خواب الیاف فرش بکشید و از شر پرز های فرش خلاص شوید.

فرچه کشیدن فرش : استفاده از فرچه برای از بین بردن پرز های فرش مناسب است یا خیر؟ اگر فرچه را مقداری خیس کرده تا نمدار شود و آن را در جهت خواب فرش بکشید می توانید خیلی زودتر از پرزها رهایی یابید. با تکرار هفته ای دو مرتبه فرچه کشی و دو مرتبه دستمال کشی می توانید به نتیجه بسیار مطلوبی برسید.

چسب کاغذی : چسب های کاغذی یکی دیگر از موارد پیشنهاد ما می باشد. شما می توانید چسب های کاغذی را به طور مرتب بر روی فرش بچسبانید سپس با فشار بسیار ملایم دست بر روی چسب ها فشار بیاورید و پس از دو دقیقه به آرامی و با احتیاط چسب های کاغذی را از سطح فرش جدا کنید.

کیسه حمام : کیسه حمام نیز می تواند در از بین بردن پرزها موثر باشد. با نمدار کردن و کشیدن آن در جهت خواب فرش می توانید از شر پرزها خلاص شوید. برای بدست آوردن نتیجه مطلوب می توانید این روش را هفته ای سه بار انجام دهید.

دستگاه ها پرزگیر : امروزه در بازار دستگاه هایی موجود می باشد که به آن ها دستگاه های پرزگیر می گویند. می توانید با خریداری و استفاده از این دستگاه به میزان قابل توجهی پرز ها را به دام انداخت!

استفاده از غلتک : غلتک انواع مختلفی دارد که می توان از نوع چسبناک آن برای از بین بردن پرز فرش ها استفاده کرد. غلتک های چسبناکی در فروشگاه ها وجود دارند که می توانید با کشیدن غلتک ها در جهت خواب فرش از شر پرزها رها شوید.

فوم ها نگهدارنده : استفاده از فوم های نگهدارنده قالی یا فرش می تواند در مقابل پا خوردگی فرش مقاوم باشد و از پرزدهی فرش جلوگیری کندو فوم های نگهدارنده فرش از آودگی و پوسیدگی زود هنگام فرش جلوگیری می کنند.

راهکار آخر : مراجعه به قالیشویی آخرین راه در صورت از بین نرفتن پرزها می باشد.

سایر مطالب

مطلب قبلی  ـــــــــــــ   مطلب بعدی



 

 

 

 

 

 

 

ثبت دیدگاه شما راجع به این مطلب